Monday, December 3, 2007

Mee siam

Mee siam is really nice to eat but the thought of doing it aiyoyo leceh ah?
Actaully not really if you put your heart to it:)


For the gravy:-

you need 5-6 garlics..(I don't use onions at all)
5 tablespoon taucu
1/2 cup of dried prawns
1tblspoon cili boh
2-3 asam keping

Blend the ingredients except for the asam keping.
Boil in saucepan with water.
Add the asam keping,sugar and salt to taste.


1 packet of bee hoon soak and fry with

1 big onion
3-4 garlics
2 tblspoon of cili boh
Blend all ingredients

Taugeh
chives

In a wok heat up some oil and fry the blended ingredients till fagrant.
Toss in the taugeh and stri fry before adding the bee hoon.
Salt to taste.
Garnish with chives.


Sambal tumis udang.

1 huge onion
3-4 garlics
1inch blacan
cili boh
asam keping

Blend all ingredients
in saucepan heat up some oil
fry the blended ingredients
add in prawns or it can be plain sambal.
Add asam keping and sugar and salt to taste.

The garnshings
Boiled egss
limes
chives
fried tofu.
Here you are mee siam ala kak elle ...power.....hahaha




8 comments:

cikMilah said...

This is new to me KakElle. Mee Siam makan dengan sambal tumis udang! Tengok tu gravy....he he...mengancam selera ni....Bagus jugak untuk hidangan Raya Haji ye kak!

Kak Elle said...

cikmilah...

kalau untuk raya haji mak oi berapa packet kena buat tu nanti?

ye lah kalau tak nak sambal tumis udang sambal tumis biasa pun bolih tapi dgn udang lagi enak kan?

maklang said...

sodap ..sodap ni kak...kalau akak duduk sebelah rumah, dengan tak malunya, maklang mintak semangkuk!

Kak Elle said...

maklang...

jgn semangkok seperiok pun bolih maklang....hehehe

buat lah nanti ye ... lain dari u punya kan?Kuah dia biar manis sikit bolih di hirup lepas tu:)

The Singa said...

waaahhh..ni boleh jadi menu baru ni.. selalu dok buat bihun goreng dengan bihun sup jer..

Kak Elle said...

mamasinga...

bagim idea barukan? masak lah nanti kat sana Japan byk taucu kan...tunggu apa lagi buat ye jgn tak buat.

maR said...

Kak elle...
Saya ni nama suami org singapore, mee siam ni tak pernah belajar nak buat...
Nasib baik suami bukan jenis nak meminta sangat benda yang saya tak tahu nak buat heheh

Kak Elle said...

mar...

give it a try:)